STRATEGI PEMASARAN BERAS PADA “CV. BERKAT PADAELO” DI KELURAHAN BAKUNG KECAMATAN BATUI KABUPATEN BANGGAI

https://doi.org/10.52045/jimfp.v3i1.408

Authors

  • Ruslan A Zaenuddin Program Studi Agribisnis Fakultas Pertanian Universitas Tompotika Luwuk
  • Ardiansyah Ardiansyah program studi agribisnis fakultas pertanian
  • Ambo Abd. Kadir Pakanyamong Program Studi Agribisnis Fakultas Pertanian Universitas Tompotika Luwuk
  • Dian Puspapratiwi Program Studi Agribisnis Fakultas Pertanian Universitas Tompotika Luwuk
  • Taufik Bidullah Program Studi Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi Universitas Tompotika Luwuk

Keywords:

Strategy, Rice Marketing, SWOT

Abstract

Efforts to maintain a competitive advantage require long-term planning. The analysis used to identify the company's strategic position in the industry, one of which uses a SWOT analysis tool. A marketing strategy is needed because of the increasingly widespread growth and increasingly fierce market competition. This situation of course forces entrepreneurs to use various methods in their marketing strategy. The objectives of this study were to determine Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats to rice marketing at CV. Berkat Padaelo in Bakung Urban Village, Batui District, Banggai Regency. Based on the results of scoring internal factors and external factors, the highest score obtained was the SO (Strengths-Opportunities) strategy of 4.6, the ST strategy (Strengths-Treats) of 3.92, the WO Strategy (Weaknesses-Opportunities) of 2.67, while the lowest is found in the WT (Weaknesses-Threats) strategy of 1.99. SO Strategy (Strengths-Opportunities) of 4.6, is a situation that is very profitable for respondents to have the strength to take advantage of existing opportunities, namely: Strategic Location, Quality Production, Modern Machine Tools, Own Capital, Farmer's Trust, Availability of raw materials, Market support , Support for cooperation with buyers, There is relatively extensive warehousing support, There is support for a skilled workforce.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, 2006.Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Edisi Revisi. Renika Cipta. Jakarta

Arie, Wicaksono. (2018). Strategi Pemasaran dengan menggunakan Analisis SWOT Tanpa Skala Industri Pada PT X Di Jakarta.Jurnal Manajemen Industri dan Logistik, 1(2).

AstutiAnissa Mayang Indri dan Ratnawati Shinta.2020. Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Kasus di Kantor Pos Kota Magelang 56100).Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2): 58-70.

Azwar, Saifudin. 2012. Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya, Yogyakarta: Liberty.

BPS, 2017. Sulawesi Tengah Dalam Angka 2017.Badan Pusat Statistika Sulawesi Tengah, 2012-2016.

[BPP]Balai Penyuluh Pertanian Kecamatan Batui Kabupaten Banggai. 2021

[BPS]Badan Pusat Statistik Provinsi Sulawesi Tengah. 2017

Darsan & Moh Yusuf Dawud, 2021. Strategi Pemasaran Beras Pada Agroindustri Di Kabupaten Bojonegoro. Journal Viabel Pertanian,15(1):65-71.

David, R. Fread,. 2007. Manajemen Strategi, Edisi 12. Jakarta : Salemba Empat.

Dicki P dan Resti Y. 2020.Penggunaan Matriks SWOT dan Metode QSPM padaStrategi Pemasaran JasaWedding Organizer: StudiKasus pada UMKM Gosimplywedding Sukabumi. Jurnal Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 9(2):224-240.

Effandri, Agustian, dkk. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM Kota Jambi.Jurnal Manajemen dan Sains. ISSN 2541-6243

Fadhlan, Zuhdi. 2021. Peranan Sektor Pertanian Terhadap Pertumbuhan Ekonomi

Kabupaten Kampar. Jurnal Ekonomi Pertanian dan Agribisnis,5(1):274-285.

Gozali, Imam. 2006. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS, Edisi Keempat. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hariyanto,Tri.2009.Ekonomi Pertanian.Surabaya. Airlangga University Press.

Istiqomah dan Irsad, A. 2017. Analisis SWOT Dalam Pengembangan Bisnis(Studi pada Sentra Jenang di Desa Wisata Kaliputu Kudus). Jurnal Bisnis dan manajemen Islam, 5(2): 363-382.

Lim S. 2010. Analisis Produksi Beras di Indonesia. Binus BussinesReview 1(1): 245-251.

Marzuki dan Sawitri, N. 2018. Strategi Pemasaran Beras Kelurahan Kota Baru Reteh Kecamatan Keritang (studi kasus Penggilingan Jaya Bakti), Jurnal Agribisnis Unisi, 7(2): 12-24.

Rangkuti,Freddy.2017. Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Septiadi, D., & Joka, U. (2019).Analisis Respon dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Permintaan Beras di Indonesia.Jurnal Agribisnis LahanKering, 4(3).

Setyorini, H. & Santoso, I. (2016). Analisis Strategi Pemasaran Menggunakan Matriks SWOT dan QSPM (Studi Kasus: Restoran WS Soekarno-Hatta Malang). Jurnal Tekhnologi dan Manajemen Agroindustri, 5(1), 46–53.

[TPHP]Tanaman Pangan, Hortikultura dan Perkebunan Kabupaten Banggai. 2021

Yadi, S., Budi, S., & Sudrajat.(2020). Analisis Saluran Pemasaran Padi Organik.Jurnal Ilmiah Mahasiswa Agroinfo Galuh, 7(2), 71–77.

Downloads

Published

2023-03-12

How to Cite

Zaenuddin, R. A., Ardiansyah, A., Pakanyamong, A. A. K., Puspapratiwi, D., & Bidullah, T. (2023). STRATEGI PEMASARAN BERAS PADA “CV. BERKAT PADAELO” DI KELURAHAN BAKUNG KECAMATAN BATUI KABUPATEN BANGGAI. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Pertanian , 2(3), 240–251. https://doi.org/10.52045/jimfp.v3i1.408

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.