ANALISIS PEMASARAN UMKM GULA AREN DI DESA BOLOBUNGKANG KECAMATAN NUHON KABUPATEN BANGGAI

https://doi.org/10.52045/jimfp.v5i1.839

Authors

  • Fajri Pakaji Program Studi Agribisnis Fakultas Pertanian Universitas Tompotika Luwuk
  • Ismail Djamaluddin Program Studi Agribisnis Fakultas Pertanian Universitas Tompotika Luwuk
  • Dian Puspapratiwi Program Studi Agribisnis Fakultas Pertanian Universitas Tompotika Luwuk
  • Trianto Enteding Program Studi Agribisnis Fakultas Pertanian Universitas Tompotika Luwuk

Keywords:

Marketing, palm sugar, marketing margin, nuhon district

Abstract

Palm sugar is an important commodity for the economy in rural areas. One of the things that is an obstacle for palm sugar farmers is the marketing information of palm sugar that affects farmers' income. The purpose of this study is to find out the marketing channels of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) Palm Sugar in Bolobungkang Village, Nuhon District Banggai Regency. This research was carried out from April to July 2023. The research site was carried out in Bolobungkang Village, Nuhon District, Banggai Regency. Determining the population and sample in the research that will be carried out is 30 sugar palm farmers who are also palm sugar entrepreneurs, 9 retail traders, 3 people who are collectors.The research results show that there are two marketing channels for palm sugar from farmers to consumers. The marketing margin for collecting traders is IDR. 1,500/piece and at wholesalers Rp. 1,500/piece. Marketing costs for collecting traders are IDR. 179.30/piece and wholesalers Rp. 657.48/piece. The profit obtained by collecting traders is IDR. 1320.70/piece and for wholesalers Rp. 825.52/piece.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta. Jakarta.

Sugiyono. 2006. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.Bandung:Alfabeta.

Wirajaya, I., Milenia, R. T., Hidayat, I., Azhar, B. S., Saputri, A. I. A., Dellaneyra, L. S., & Farista, B. 2022. Pendampingan Dalam Produksi dan Pemasaran Gula Aren Cair di Desa Kekait, Kecamatan Gunungsari Kabupaten Lombok Barat. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 5(2), 37-41.

Saputra, P. J., Hermawan, K. P., Dewi, K. T. S., & Ferayani, M. D. 2022. Pemberdayaan Masyarakat Pada Produksi, Pemasaran, dan MSDM Pada UMKM Gula Aren Asli Silangjana. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia (JPKMI), 2(3): 310-320.

Firdamayanti, E. 2023. Pengembangan Agroindustri Gula Semut Aren Kecamatan Suli Barat. Wanatani, 3(1): 37-51.

Norseli, R. (2021). Usaha Pembuatan Gula Merah Aren Sebagai Sumber Pendapatan Masyarakat Desa Teratau Kabupaten Tabalong.

Mursalat, A., Herman, B., Asra, R., & Thamrin, N. T. 2022. Analisis pendapatan dan margin pemasaran dalam saluran distribusi beras Kabupaten Sidenreng Rappang. Agrimor, 7(2): 70-76.

Saerang, A., Sasewa, D. R., & Langi, M. J. 2023. Strategi Peningkatan Pendapatan Usaha Gula Aren (Arenga Pinnata Merr) di Desa Moyag Kecamatan Kotamobagu Timur Kota Kotamobagu. KONTAN: Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Bisnis, 2(2).

Sonya, N. T., & Lydia, S. H. R. 2021. Analisis kandungan gula reduksi pada gula semut dari nira aren yang dipengaruhi pH dan kadar air. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 12(1): 101-108.

Kurniawan, R., & Pangestu, A. W. 2018. Analisis Pendapatan Petani Kelapa (Cocos nucifera L) di Desa Teluk Payo Kecamatan Banyuasin II Kabupaten Banyuasin. Societa: Jurnal Ilmu-Ilmu Agribisnis, 7(1): 25-30.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sukarman, M. A., & Purwanto, S. 2018. Modifikasi metode evaluasi kesesuaian lahan berorientasi perubahan iklim. Jurnal Sumberdaya Lahan, 12(1): 1-11.

Nurjati, E. (2021). Peran dan tantangan e-commerce sebagai media akselerasi manajemen rantai nilai produk pertanian. In Forum Penelitian Agro Ekonomi, Vol. 39(2): 115-133).

Hasanuddin, A., Said, M., & Ruslan, M. 2020. Pengaruh saluran distribusi, biaya pemasaran dan volume penjualan terhadap pendapatan petani kentang di Kabupaten Gowa Sulawesi Selatan. Indonesian Journal of Business and Management, 3(1): 1-10.

Prihantini, C. I., Purbaningsih, Y., Sari, A., Joka, U., Taufik, M. I., & Hardina, S. 2022. Analisis Saluran Pemasaran Usaha Gula Aren (Studi Kasus: Desa Puudongi Kecamatan Polinggona Kabupaten Kolaka). Revenue: Jurnal Ekonomi Pembangunan dan Ekonomi Islam, 5(02): 1-12.

Yamin, M., Andelia, S. R., Saputra, M. E., & Tafarini, M. F. 2023. Marketing System of vegetables from the village to the central market in Palembang City, South Sumatra Province. World Journal of Advanced Research and Reviews, 19(1): 472-481.

Downloads

Published

2025-03-30

How to Cite

Pakaji, F., Djamaluddin, I., Puspapratiwi, D., & Enteding, T. (2025). ANALISIS PEMASARAN UMKM GULA AREN DI DESA BOLOBUNGKANG KECAMATAN NUHON KABUPATEN BANGGAI. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Pertanian , 5(1), 523–530. https://doi.org/10.52045/jimfp.v5i1.839

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.