Peran Layanan Bimbingan dan Konseling Dalam Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Di SMP Negeri 1 Soyo Jaya
DOI:
https://doi.org/10.53090/sellan.v1i2.708Keywords:
Layanan Bimbingan dan Konseling, Disiplin Belajar SiswaAbstract
This study aims to describe the role of guidance and counseling services in improving student learning discipline at SMP Negeri 1 Joyo Jaya which includes several services, namely orientation services, information services, placement and distribution services, tutoring services, individual counseling services, and group counseling services. With these six guidance and counseling services, it can help improve student learning discipline at school. This study uses a qualitative descriptive method. Data collection was carried out through observation, interviews, documentation studies, and questionnaires. The results of the study show that the role of guidance and counseling services in improving student learning discipline at SMP Negeri 1 Joyo Jaya is in the good category, namely 66.47%, which includes the role of guidance and counseling services with a score of 65% with the category while student learning discipline with a score of 67.95% with the good category. By conducting this research, the author gave a
Downloads
References
Ahmadi, Rulam. Profesi Keguruan Konsep & Strategi Mengembangkan Profesi & KarierGuru, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2018
Arikunto, Suharsimi dan Cepi Safruddin Abdul Jabar. Evaluasi Program Pendidikan, Jakarta:Bumi Aksara, 2009
Dariza, Syafrina. skripsi Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Meningkatkan Disiplin Siswa di SMP Al-Ghazali Bogor. Jakarta: Universitas Islam
Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, 2011.
Daryanto dan Muhammad Farid. Bimbingan Konseling Panduan Guru BK dan Guru Umum, Yogyakarta: Gava Media, 2015
Djamarah, Syaiful Bahri. Psikologi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2011
Gunawan, Imam. Metode Penelitian Kualitatif Teori & Praktek, Jakarta: Bumi Aksara, 2013
Hallen. Bimbingan dan Konseling, Jakarta: Quantum Teaching, 2005 Hikmawati, Fenti. Bimbingan Konseling, Jakarta: Rajawali Press, 2010
Lizuardi. skripsi Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Meningkatkan Disiplin Siswa di SMP Negeri 8 Banda Aceh. Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-
Raniry Banda Aceh, 2016.
Peraturan Kemendikbud RI Nomor 111 Tahun 2014 pasal 1 tentang Bimbingan dan
Konseling Pada Pendidikan Dasar dan Menengah
Peraturan Pemerintah Nomor 74 Tahun 2008 tentang Beban Kerja Guru Bimbingan
dan Konseling
Prayitno dan Erman Amti. Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling, Jakarta: Rineka
Cipta, 2015
Sabri, Alisuf. Pengantar Ilmu Pendidikan, Jakarta: UIN Jakarta Press, 2005
Sanjaya, Wina. Penelitian Pendidikan Jenis, Metode, dan Prosedur, Jakarta: Kencana, 2013
Sudijono, Anas. Pengantar Statistik Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2006.
Sukardi, Dewa Ketut. Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling
di Sekolah, Jakarta: Rineka Cipta, 2008
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&B, Bandung: Alfabeta,
Sutirna. Bimbingan dan Konseling Pendidikan Formal, Nonformal dan Informal, Yogyakarta: CV. Andi Offset, 2013.
Syah, Muhhibin. Psikologi Belajar, Depok: Rajawali Press, 2017
Syah, Muhhibin. Psikologi Pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2011
Taufiqi, Miftachul. skripsi Pengaruh Layanan Bimbingan dan Konseling Terhadap
Kedisiplinan Siswa Dalam Pembelajaran IPS di MA Muhammadiyah 1 Malang. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2017.
Tohirin. Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integritas),
Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2007
Tu’u, Tulus. Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa, Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia, 2004
Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Wahab, Rohmalina. Psikologi Belajar, Depoajawali Press, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 kasmayani-@ Anwar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.